Verhuren doen we het veel, héél veel. De greenscreen photobooths vallen absoluut onder onze specialiteit. Maar, heel veel mensen weten toch niet goed wat het is en wat je er zoal mee kunt doen. In dit artikel zetten we de mogelijkheden én de moeilijkheden voor je op een rijtje.
Laten we dan ook maar bij het begin beginnen. Bij greenscreen fotografie ga je voor een groen scherm, dat zal je vast niet verrassen, op de foto. We kennen ook hetzelfde principe met een blauwe achtergrond, dan heet het een bluescreen. De computer kan met deze groene en blauwe achtergronden ‘toveren’. In de computer wordt deze kleur vervangen door een achtergrond naar keuze. Zo kun je mensen dus met 1 simpele foto op een palmenstrand zetten, zonder dat je het vliegtuig in hoeft.
De daadwerkelijke techniek achter greenscreen en bluescreen heet ‘chromakey fotografie’. Veel mensen kennen het van de weermannen van vroeger. Die stonden in de studio te wijzen naar een blauwe wand en thuis zag je op de TV de landkaart, de wolken en de temperatuur.
In bijna alle gevallen kies je voor een greenscreen, simpelweg omdat veel minder mensen iets met een groene tint dragen. Ook je kleren zouden doorschijnen als je iets in dezelfde of vergelijkbare kleuren draagt. Blauwtinten dragen we veel, denk alleen al aan een jeans, en daardoor kom je meer kleurproblemen tegen bij een bluescreen.
Het wordt moeilijk als de bezoekers van je event in het groen gekleed gaan of allemaal een groen petje dragen. Alles wat groen is wordt doorschijnend! De computer haalt het groen uit de foto en vervangt dat door de achtergrond foto. Hoe meer het groen dat je draagt lijkt op de kleur van de achtergrond, hoe lastiger het wordt. Verwacht je dat bezoekers allemaal een groen jasje of petje dragen? Dan kiezen we liever voor een bluescreen. En als er sporadisch groene kleding voorkomt, dan proberen we dat te verbergen. Deze mensen krijgen een boa om, moeten hun vestje dichtknopen, houden een jas aan, of moeten even achter iemand anders gaan staan. Het is wat creatief, maar de lol is er vaak nog veel groter door.
Je hebt de keuze uit een greenscreen photobooth en een greenscreen fotostudio met fotograaf. De techniek is natuurlijk hetzelfde, maar de greenscreen fotograaf biedt meer vrijheid en flexibiliteit. De belangrijkste voordelen van werken met een fotograaf :
1 Nadeeltje van een greenscreen fotograaf ! Een photobooth werkt volledig geautomatiseerd en gaat daardoor supersnel. Bij een greenscreen fotostudio met fotograaf vindt handmatige bewerking plaats en dat kost altijd iets meer tijd.
Met greenscreen fotoactivaties kunnen we zó ontzettend veel leuke dingen doen dat we dat bijna niet in 1 artikel kunnen samenvatten. We gaan je wel wat suggesties geven en kijken of we je creativiteit daar een beetje mee kunnen prikkelen. Voel je dat je voor jouw event goed zit met een greenscreen photobooth, maar weet je nog niet precies hoe je het wilt aanpakken? Bel ons gewoon eens : 088-8580888. We hebben al de gekste dingen gedaan met greenscreen en denken graag met je mee. Zo kunnen we samen een onvergetelijke herinnering bedenken met een greenscreen foto!
In de meest simpele vorm veranderen we alleen de achtergrond waarvoor men op de foto staat. Zoals ik al als voorbeeld gaf staan je gasten ineens op een tropisch strand, of middenin New York, op de Noordpool, of …
Het liefst nemen we mensen mee in een actie waardoor het levensecht wordt en het net is alsof ze deel uitmaken van de foto. Zo werken we graag met onze auto greenscreen fotoactie. Wij nemen dan een los autostuur mee. Deze houdt de bezoeker vast. Op de achtergrond verschijnt bijvoorbeeld een safari landschap, daarop kom hun foto met het stuur in handen en daaroverheen leggen we een foto van een jeep. Zo is het nét alsof ze door het greenscreen ineens écht in de auto zitten.
Het voorbeeld van het tropische strand kan ook een 3D effect krijgen! Op de achtergrond plaatsen we de foto van het prachtige tropische strand. De bezoekers geven we een schort om, een koksmuts op en we laten ze doen alsof ze schrikken. Op de voorgrond plaatsen we met de computer een barbecue met een gigantische vlam achter het smeulende vlees. Een hilarisch effect als de bezoekers het resultaat zien.
Om het effect van de greenscreen foto te versterken is het ook ontzettend leuk om te werken met bijpassende props, van klein tot groot!
Bij een waterschap konden mensen landmeters vasthouden, veiligheidshesjes aantrekken en een helm opzetten. Op de achtergrond stonden ze dan ineens in de polders en op de dijken van het betreffende waterschap.
Voor de start van de Giro d’Italie konden mensen voor het greenscreen plaatsnemen op een wielrenfiets. Als je nu net een beetje opzij hangt is het net alsof je scherp door de bocht gaat en als koploper voor het peloton uit fietst.
Voor een groot bedrijfsfeest lieten we een replica van een heuse skilift aanrukken. De gasten konden een wintermuts opzetten en een paar ski’s in de hand nemen en vervolgens stapten ze de skilift in. De skilift stond voor een 4 meter breed greenscreen opgesteld en zo was het net alsof de skilift zich hoog in de bergen van Zwitserland bevond.
In de kersttijd is zijn de kerst greenscreen foto’s ook een succesnummer. Het is met kerst een prachtige gelegenheid om mensen in een winterlandschap tussen de sneeuw te plaatsen, voor de kerstboom of zelf ín een slee. Van kerstbedrijfsfeesten tot winkelcentrum promotie, de kerst greenscreen doet het écht op ieder feest geweldig.
Ook met Valentijnsdag, Moederdag en Vaderdag wordt greenscreen fotografie veel ingezet als winkelcentrum promotie.
In de reisbranche is een greenscreen trucage foto ook altijd een succes. Of we nu het VVV van Zutphen promoten door persoonlijke ansichtkaarten met stadsgezichten uit Zutphen te maken. Of dat we in de Kampeerwinkel van de Vrijbuiter mensen het vakantiegevoel in hartje winter meegeven. Met een greenscreen foto neem je gasten mee naar iedere vakantiebestemming.
Ik denk dat je nu snapt wat greenscreen is en wat je zoal met een greenscreen photobooth of greenscreen fotostudio met fotograaf kunt doen. Mocht je er nog vragen over hebben, laat het ons weten. Je mag altijd even bellen met 088-8580888, stuur een mail naar hallo@booqbox.nl of verstuur je vrijblijvende aanvraag voor een greenscreen fotoactie