Daar staat hij dan: jouw eigen photobooth compleet met branding. Hij staat er prachtig te shinen in je bedrijf. Natuurlijk weten we dat je hem niet gekocht of gehuurd hebt als decoratie voor jouw zaak, nee: die investering mag renderen! Wij geven jou 10 tips hoe je het hoogste rendement kan halen uit jouw allernieuwste marketingbron.
Mensen proberen graag iets nieuws en zeker als er iets te winnen valt! Maak jouw winactie bekend en gooi er één of meerdere mooie prijzen tegenaan. Hoe interessanter je de te winnen prijs maakt, hoe meer mensen er zullen deelnemen. Door jouw (toekomstige) klanten te vragen om hun foto te delen met een hashtag en jouw bedrijf te taggen, zorg je ervoor dat jouw zaak meer bekendheid krijgt op allerlei social media.
Vergeet niet om de winnaar uit te nodigen en deze ook te taggen in de comments. Niets is zo vervelend voor klanten om mee te doen aan online wedstrijden en nooit meer te horen wie er gewonnen heeft. Door dit te doen, zorg je meteen ook voor extra klantenbinding. Je toont namelijk aan dat je een betrouwbare ondernemer bent.
Wat is er leuker voor klanten om de waardering te voelen van het bedrijf waar ze hun centjes spenderen? Een zeer leuk idee om jouw klanten het gevoel te geven dat ze erbij horen, is om hun foto een centrale plaats te geven in jouw bedrijf, als een soort van Wall of Fame. De foto’s die gemaakt worden bij de booth kunnen als stickers geprint worden die je vervolgens op die speciaal voor hen gereserveerde muur kunt plakken!
Start een kleine ruilhandel met jouw klanten: zij delen een foto op hun eigen tijdlijn waarin jouw locatie en jouw hashtag vermeld worden en zij krijgen in ruil daarvoor iets gratis. Afhankelijk van wat jouw business is, wordt dit een kopje koffie, een ijsje, een keycord, een ijskrabber of iets anders dat jouw zaak typeert…
Het voordeel van een photobooth is dat je deze zo kan instellen dat de foto naar het mailadres van de klant verzonden wordt. Zo krijgt jouw klant een leuke foto en heb jij er een mailadres bij in de mailinglijst. Zorg voor een enthousiaste nieuwsbrief en vermeld ook jouw social media kanalen. Als de klant zich op de nieuwsbrief zou uitschrijven, volgt hij je nog steeds via jouw Facebook- of Instagramprofiel.
Het is een psychologisch iets: mensen lopen graag “te koop” met wat ze “gekocht hebben” (we maken er meteen een woordspeling van). Een actie waarbij je jouw klanten vraagt om hun aankoop online te delen, scoort altijd! Heb je een kapperszaak en bezorgde je zonet jouw klant een totale metamorfose? Streel zijn ijdelheid en laat hem even bij de photobooth een nieuwe (profiel)foto maken . Ook wanneer je een kledingzaak hebt en je hebt jouw klant van top tot teen gestyled zodat ze eruitziet als een diva, is dit de perfecte reclame voor jou!
Het hoeft echter niet altijd te gaan over het uiterlijk van jouw klanten, ook met statussymbolen (wagens, juwelen…) of met zaken die hun voorkeuren – en dus deels een stukje van hun karakter – weergeven, zoals hun favoriete ijssmaak of reisbestemming, tonen mensen graag aan de wereld wat ze gekocht hebben.
Ongelooflijk leuk is een Social Media bord in de vorm van een foto frame dat zo van jouw sociale media zou kunnen komen. Het is een laagdrempelige methode want iedereen begrijpt meteen de bedoeling ervan: neem het fotoframe vast, ga erachter staan en start met poseren.
Wil je een Social Media Bord bestellen? Deze kun je bestellen in onze webshop SelfieFun.nl
Met de photobooth is het mogelijk om een gifje (voor wie dit niet kent: een korte ‘video’ van een paar seconden dat herhaald wordt) te creëren. Volgens verschillende social media experts wordt tegenwoordig ook rekening gehouden met bewegende beelden in het algoritme. Dit kan enkel in jouw voordeel spelen: jouw klant post zijn gif, een bewegend beeld wordt vaker getoond als gevolg van de algoritme-criteria, er wordt meer op geklikt DUS het gevolg is dat er meer verkeer naar jouw (profiel)pagina gestuurd wordt. Online marketing ten top!
Gebruik de photobooth op een heel andere manier en neem een paar korte vragen af over de ervaring van de klanten met jouw bedrijf. Zo sla je drie vliegen in één klap: jouw bedrijf krijgt bekendheid op social media, je hebt een mini-tevredenheidsenquête en je weet meteen waar je kan verbeteren. Je kunt na de foto's de vragen laten beantwoorden op de photobooth, maar je kunt ook klanten vragen om middels de videobooth functie een korte review op te nemen als video, vervolgens deel je ze op je socials.
Organiseer je binnenkort een bedrijfsevenement? Gebruik de photobooth dan optimaal als kers op de taart! Plaats jouw photobooth onderweg naar de uitgang, vlakbij de goodiebag die men kan meenemen. Zorg voor een bijpassende achtergrond in het thema en mensen zullen spontaan een foto nemen en delen. Immers: dit feestje was hét feestje van het jaar en er zal sowieso over gesproken worden op social media.
Een goede manier om extra bekendheid op te bouwen, is niet via jouw eigen bedrijf, maar via goede doelen. Bied eigenaars van een lokaal goed doel een sponsoring aan in ruil voor naambekendheid via jouw photobooth. De lokale kinderboerderij, jaarmarkt, sponsorloop, dierenambulance, maar denk ook aan sportverenigingen. Van de Ladies Night bij de tennis, tot het toernooi bij de voetbal. Plaats er je photobooth. Door het kader om de foto wordt duidelijk dat deze photobooth er door jouw bedrijf geplaatst is en zo wordt jouw bedrijfsnaam gelinkt aan een mooi lokaal initiatief. De beste reclame die er bestaat!
Je ziet: investeren in een photobooth is investeren in een extra marketingkanaal dat zorgt voor extra klanten, extra nieuwsbrieflezers en heel wat extra social media aanwezigheid!