Marketing via foto activatie

19 november 2021

Marketing vandaag is niet meer wat het ooit was. Er zijn zoveel verschillende kanalen waar je rekening mee moet – kan – houden en hoe kies je er de beste technieken uit die werken voor jouw bedrijf?
Eén van de trending marketingoplossingen is foto activatie, maar wat houdt dat in?  

Het doel van foto activatie

Net zoals alle andere vormen en middelen in marketing, heeft foto activatie tot doel om het engagement met jouw merk te verhogen. Je gaat ervoor zorgen dat er over jouw product of dienst gepraat wordt en dat het via zoveel mogelijk verschillende kanalen gedeeld wordt. Met foto activatie maak je vooral gebruik van social mediakanalen.

Delen op dagelijkse basis

Het is een dagelijkse bezigheid geworden: foto’s en beelden delen op social media. Vele bedrijven richten zich dan ook op social media marketing. Het is een hoogst effectieve en vooral meetbare manier om jouw klant en doelgroep aan jouw merk te verbinden.

Foto activatie richt zich op het opbouwen van een interactieve relatie tussen een merk en een doelgroep door die laatste een unieke en onvergetelijke merkervaring te laten beleven. Deze ervaring kan je op verschillende manieren organiseren, maar het idee erachter is altijd dat (potentiële) klanten een interactieve en échte ervaring beleven samen met jouw brand.
Omdat klanten deze ervaring in real life ervaren, zijn ze sneller geneigd om trouw te zijn aan jouw merk.

Voordelen van foto-activatie

Fotomarketing of foto activatie is een laagdrempelige manier om aan marketing te doen. Het is kosteneffectief en relatief eenvoudig. Tegelijkertijd bezorg je jouw publiek een foto belevenis die ze niet meer zullen vergeten. Een ander groot voordeel is dat met behulp van foto activatie jouw brand snel verspreid zal worden via social media. Het bereik wordt al snel erg groot.

Foto activatie: een voorbeeld

Maar wat houdt het exact in? Feit is dat je foto activatie op vele verschillende manieren kan invullen. Zo zorgde Specsavers voor een sucessvolle foto activatie. Hun klanten kregen de kans om hun foto te laten nemen tijdens het shoppen. Deze werden daarna gebruikt in de campagne ter plaatse. Specsavers richtte zich op het “samenbrengen van mensen”. Dit deden ze door mensen aan te moedigen om een “moment van nabijheid” te laten vastleggen bij de photobooth. Deze foto’s werden dan in een mooi geheel weergegeven op grote schermen en in een fysieke mosaic wall. Hierdoor werden andere shoppers gemotiveerd om ook op hun beurt zichzelf op beeld te laten vastleggen. De foto’s werden verspreid via de bedrijfspagina van Specsavers op Facebook.
Om het engagement nog te verhogen, koppelde het bedrijf er bovendien een wedstrijd aan vast.

Door deze actie deelden vele mensen ook hun foto via social media wat voor Specsavers zorgde voor extra verkeer naar hun Facebookprofiel en hun website.

foto activatie instore marketing
foto activatie Specsavers

Welke foto activaties zijn er zoal?

Al onze producten op de website, zijn beschikbaar voor foto activatie. Elk product heeft verschillende deelmogelijkheden dus welke oplossing je kiest, hangt af van wat je ermee wil bereiken.

Greenscreen fotografie

Deze foto-oplossing leent zich voor marketing in een bepaald thema. Wil je jouw klanten (de illusie van) een ervaring geven die ze anders nooit zouden beleven of met een unieke inhoud? Kies dan voor een greenscreen photobooth.

Photobooth of fotospiegel

Met een photobooth of fotospiegel zijn niet enkel statische foto’s mogelijk, maar ook video’s, gifjes, boomerangs of andere bewegende beelden. Ga je voor foto activatie op een hip platform zoals Instagram of TikTok? Geef dan de voorkeur aan social photobooth.  

mobiele Photobooth

Heb je een doelgroep die niet echt uit zichzelf of uit nieuwsgierigheid op je afkomt? Een gastvrouw met mobiele photobooth is de oplossing. Hij of zij spoort mensen vriendelijk aan om hun foto te laten nemen en kan ook voorstellen om de foto te delen via social media.

Veel succes!

Hoe je de foto activatie teweegbrengt of met welke oplossing je werkt, maakt niet uit. Feit is dat het hip en trendy is en je er als bedrijf NU van gebruik moet maken om jouw merk het licht en de erkenning te geven die het verdient.

Wil je als bedrijf graag starten met fotomarketing, maar weet je niet goed welke middelen je kan gebruiken? Geef ons een seintje, we helpen je graag op weg met de mogelijkheden van onze photobooths en foto activatie oplossingen!

Doe het SelfieBox is onderdeel van

logo booqbox

Oud-Beijerland (Nederland)

Informatie
Volg ons op Social Media